ჩვენ ვვარაუდობთ, რომ ე.წ. “თიფსის” დატოვება მხოლოდ რესტორნებშია საჭირო, მაგრამ ეს ასე არ არის

121

ჩვენ ყველას გვიყვარს მოგზაურობა და ახალი ადგილების მონახულება. ახალი შთაბეჭდილებები, ახალი ნაცნობები და შეხვედრები, ახალი სამზარეულო. ეს ყველაფერი ჩვენი დასვენების თანმდევია. ყველგან, სადაც კი მივდივართ, ვხვდებით მომსახურების სფეროს. მაღაზიაში გამყიდველი გვემსახურება, რესტორანში ან კაფეში – მიმტანი, კურიერს ჩვენი ამანათი ან შეკვეთა მოაქვს. ზოგადად, მომსახურების სექტორს ყველგან ვხვდებით და ამას დიდი ხანია მიჩვეულები ვართ.

დასავლეთ ევროპაში დიდი ხანია მიღებულია მომსახურე პერსონალისთვის მადლობის გადახდა თიფსით. ეს არის მცირე ფულადი ჯილდო კარგად შესრულებული სამუშაოსთვის ან გაწეული სამსახურისთვის. თვით ცნება „თიფსი“ ინგლისში გაჩნდა შორეულ XVI საუკუნეში. სწორედ მაშინ გაჩნდა ბრიტანეთში მეგობრების დიდ წრეში ჩაის სმის ტრადიცია. და თუ რომელიმე მეგობარი პატრონის სახლში ღამის გასათევად რჩებოდა, მაშინ დილით მოსამსახურეს ფულს უტოვებდა გაწეული სამსახურისთვის. ასე, ეს ტრადიცია თანდათან გასცდა სახლებს და გახდა საყოველთაოდ გავრცელებული მომსახურების სექტორში.

ჩვენს ქვეყანაში ასეთი ტრადიცია არც ისე ძველია, ამიტომ ადამიანებმა ყოველთვის არ იციან როდის და რამდენი უნდა დატოვონ თიფსი. და საერთოდ, ღირს თუ არა ამის გაკეთება. პაპარაცის დღევანდელ სტატიაში საუბარია იმაზე, თუ როგორ უნდა დატოვოთ თიფსი.

როგორ დავტოვოთ თიფსი

როგორც უკვე აღვნიშნეთ, თიფსი არის ფულადი მადლიერება გაწეული მომსახურებისთვის. თიფსი – ნებაყოფლობითია და არავინ გაიძულებთ მის დატოვებას. პირიქით, ამბობენ, რომ თუ დაწესებულებაში მიანიშნებენ ან პირდაპირ მიუთითებენ თიფსის დატოვების აუცილებლობაზე, მაშინ ეს ცუდ რეპუტაციას უქმნის დაწესებულებას და აღარავის მოუნდება იქ ხელმეორედ მისვლა.

არსებობს დაუწერელი წესი, რომ თიფსი უნდა იყოს შეკვეთის თანხის დაახლოებით 10%. ანუ თიფსი არის არა თანხის დამრგვალება, არამედ გარკვეული თანხა. თუ შეკვეთის ან შესრულებული მომსახურების ოდენობა ძალიან დიდია, მაშინ თიფსი 5%-მდე მცირდება.

გულუხვი თიფსი – არც ისე კარგი იდეაა, მაგრამ რადგან ფიქსირებული თიფსი არ არსებობს, შეგიძლიათ დატოვოთ იმდენი, რამდენიც მოგესურვებათ. თიფსის დატოვება მიღებულია არა მხოლოდ რესტორნებსა და კაფეებში.

დაწესებულებებში ქცევის წესები

ცივილიზებულ სამყაროში თიფსის დატოვება მიღებულია სასტუმროს დიასახლისებისთვის და მისაღებში ადმინისტრატორებისთვის. ასევე კურიერებისთვის, ფოსტალიონებისთვის, გარდერობის მომსახურეებისთვის, სტილისტებისთვის და ვიზაჟისტებისთვის. ერთი სიტყვით, ყველასთვის, ვინც გასწევს ნებისმიერ მომსახურებას. თიფსი – მადლიერების ნიშანია იმ ადამიანის მიმართ, ვინც მოგემსახურა და მომსახურების შემდეგ კარგი შთაბეჭდილება დაგიტოვა.

მაგრამ მომსახურება ყოველთვის არ ტოვებს სასიამოვნო მოგონებებს. სამწუხაროდ, ჩვენ ჯერ კიდევ ძალიან შორს ვართ იმისგან, რომ მომსახურების სფეროში არ შეგვხვდეს უხეშობა. ამ შემთხვევაში თიფსი უნდა დატოვო? რა თქმა უნდა, არა.

ამ შემთხვევაში, ან თავად მომსახურეს უნდა აუხსნათ, რა დააშავა. ან უნდა მოიწვიოთ დაწესებულების ადმინისტრატორი და აუხსნათ რაში შეცდა მათი თანამშრომელი. ეს უნდა გაკეთდეს ჩხუბის გარეშე, პატივისცემით. მაშინაც კი, თუ უხეშად მოგექცნენ, თქვენ იმავე დონეზე არ უნდა დაეშვათ.

სხვათა შორის, ჩვენს ქვეყანაში ძალიან პოპულარულია სტილისტისთვის ან ვიზაჟისტისთვის თიფსის ნაცვლად პატარა საჩუქრების გაკეთება. როგორც წესი, ეს საჩუქრები ემთხვევა რაიმე მოვლენას ან დღესასწაულს, მაგრამ ესეც ასევე ყურადღებისა და მადლიერების ნიშანია. თუ თქვენი ბიუჯეტი ჯერ-ჯერობით არ არის საკმარისი თიფსის ან საჩუქრებისთვის, მაშინ ყოველთვის შეგიძლიათ დატოვოთ გამოხმაურება თავად დაწესებულების ან მომსახურების შესახებ ინტერნეტში. ეს აამაღლებს დაწესებულების რეიტინგს და გაზრდის მომხმარებელთა რაოდენობას.

ჩვენთვის მნიშვნელოვანია, რომ თქვენ დაუჭირეთ მხარი ჩვენს პროექტს. მოიწონეთ და გაუზიარეთ სტატია მეგობრებს